Lyssna på artiklar genom att klicka på Läs mer och därefter på högtalarsymbolen.

Livsviktig sömn

Sömn är väldigt viktigt – men vi behöver mindre sömn än de flesta tror. Det konstaterade sömnforskaren Torbjörn Åkerstedt på ett seminarium som Partsrådets arbetsområde Arbetsmiljö ur ett partsperspektiv anordnade.

Intresset var stort för att ta del av forskning kring sömn, arbete och hälsa. 165 partsföreträdare från 34 myndigheter deltog i Partsrådets seminarium. På seminariet medverkade även Eva Vingård som talade om friska organisationer. Läs mer om hennes föreläsning och se video.

Torbjörn Åkerstedt är en av Sveriges ledande experter på sömn och sömnstörningar. Han är professor vid Karolinska institutet och föreståndare för Stockholm Stress Center.

Han berättade att sömnstörningar, insomni, leder till stora kostnader för samhället, genom den nedsatta arbetsförmågan som den resulterar i.

Torbjörn Åkerstedt Foto: Catharina Biesèrt

Torbjörn Åkerstedt
Foto: Catharina Biesèrt

Sömnbrist är inblandat i ett flertal sjukdomar. Det ökar bland annat risken för diabetes typ 2, i och med att insulinet blir mer ineffektivt.

– Vid depression får man bättre resultat om man behandlar mot sömnstörningen med kognitiv beteendeterapi än om man behandlar mot själva depressionen. Sömnstörningen kommer före depressionen och är inte en del av den. Demens verkar var en annan sjukdom som är kopplad till sömnbrist. Om man inte sover kan man inte ta bort alla slaggprodukter som bildas i hjärnan, sa Torbjörn Åkerstedt.

Orsaker till störd sömn
Han berättade att mellan 10,5 och 11 procent av befolkningen har diagnosen insomni. Totalt är det cirka 30 procent som säger sig ha sömnstörningar flera gånger i veckan. Flertalet har dock inte så stora problem med detta att det påverkar arbete och välbefinnande i någon större grad.

– Vi tål upp till sex uppvaknanden per timme. Det har ingen större betydelse att man vaknar, bara man somnar om, förklarade Torbjörn Åkerstedt.

Han räknade upp sex orsaker till störd sömn: Stress, arbete (till exempel om man har natt- eller morgonarbete), egna barn, egen sjukdom, sociala aktiviteter samt TV och IT. I det senare fallet handlar det om det blåa ljuset, som leder till en uppvarvning av hjärnan.

Om man arbetar natt får man ofta mindre sömn, eftersom vår biologiska klocka styr oss så att vi är mer aktiva under dagtid och därför har svårare att sova då. Om man lägger sig klockan 23 på kvällen har man därför lättare att få tillräckligt med sömn än om man lägger sig klockan sju på morgonen.

Torbjörn Åkerstedt betonade att sömnen är viktig inte minst för att man ska kunna rensa ut minnet. Varje natt gör sig hjärnan av med det onödiga som man har lärt sig under dagen, men befäster det man vill ha kvar. Sömnen gör även att stresshormonet kortisol minskar i kroppen.

De kortsiktiga konsekvenserna av för lite sömn är att den del av hjärnan som står för förnuft, planering och styrning fungerar sämre. Om hjärnan inte får sova minskar även ämnesomsättningen.

Viktig djupsömn

Torbjörn Åkerstedt berättade att det inte är några problem om man får för lite sömn ibland. Det är också stor skillnad på att få några timmars sömn, jämfört med att inte sova alls.

– Djupsömnen, som är viktigast, prioriteras av hjärnan under de två till tre första timmarna. Drömsömnen är då minskad. Sedan, när behovet av djupsömn är tillfredsställt, kommer drömsömnen starkare.

Detta innebär att även om man bara sover tre–fyra timmar så får man behovet av djupsömn tillfredsställt.

– Att ta en 20 minuters tupplur kan vara lika effektivt som de sista två timmarna av nattsömnen, berättade Torbjörn Åkerstedt.

Forskning visar att sju timmars sömn per natt är lagom för en frisk genomsnittsperson. Men medan en 20-åring, som fyller på hjärnan med många nya intryck och lärdomar, behöver sova 8,5 timmar i genomsnitt räcker det med 6,5 timmar för en 60-åring. I praktiken innebär detta att 20–30-åringar sällan får den sömn som de behöver.

– Ju mer man använder hjärnan, desto smartare blir man. Men om man använder hjärnan till att lära sig nya saker ökar också sömnbehovet, berättade Torbjörn Åkerstedt.

Tips för bra sömn

Han berättade att fysisk aktivitet är väldigt bra för sömnen – under förutsättning att man inte ägnar sig åt det precis innan man ska gå och lägga sig. Allra bäst är det med långa promenader ett par timmar innan man går och lägger sig. Det är också bra att ta ett bad ett par timmar före läggdags.

Man sover bäst i ett mörkt, svalt rum.

– I Sverige har vi alldeles för varmt i sovrummen. Det ska vara mellan 14 och 18 grader. Det ska vara kallt i rummet, men varmt under täcket, menade Torbjörn Åkerstedt.

Publicerad: 2016-11-24

Partsrådet stöder partsgemensamt förändrings- och förnyelsearbete på statliga arbetsplatser.