Lyssna på artiklar genom att klicka på Läs mer och därefter på högtalarsymbolen.

Process

Under en samverkansprocess fångas kunskaper, idéer, argument och synpunkter in för att komma till nytta i planering och genomförande av verksamheten. Fortlöpande erfarenheter läggs till grund för uppföljningar, vars resultat i sin tur blir värdefulla för framtida arbete. Samverkan blir på så sätt ett processinriktat och ständigt lärande arbetssätt.

Organiseringen av samverkan handlar om att ge tid och förutsättningar så att processen uppfattas som ett möjligt och meningsfullt inslag i verksamheten. Många beslut lämpar sig väl för att förberedas i en samverkansprocess. Med ett processinriktat arbetssätt kan man:

– utveckla allsidigt belysta beslutsunderlag

– bygga upp förtroende och handlingsberedskap

– bidra till ett kontinuerligt lärande

– minska behovet av detaljstyrning.

Alla berörda som har något att bidra med till den fråga som ska hanteras bör så långt möjligt ges möjlighet att dela med sig av sina erfarenheter.

Partsrådet stöder partsgemensamt förändrings- och förnyelsearbete på statliga arbetsplatser.