Aktiviteter

September 2019

Bättre möten med bättre kommunikation

Läs mer

2019-05-23 Partsrådet välkomnar dig som är arbetsgivarföreträdare eller facklig företrädare i verksamheter inom det statliga avtalsområdet till ett seminarium om Bättre möten – hur kan man genom bättre dialog skapa mer inspirerande och effektiva möten.

OBS! Fullbokat.

OM SEMINARIET

Hur vi samtalar under möten spelar en viktig roll för hur vi löser problem tillsammans och utvecklar kunskap. Hur vi samtalar kan också ha en inverkan på arbetsklimatet. Under seminariet arbetar vi med en lättanvänd modell för mötesdialog, som kan göra möten mer effektiva, till exempel i lednings-, samverkans- och arbetsgrupper. Modellen bygger på en forskningsstudie, som också visade att kommunikation kan stärka psykosociala friskfaktorer. Hur kan vi forma möten så de blir mer inspirerande? Hur gör man rent praktiskt för att få bättre dialog? Teori, övningar och erfarenhetsutbyte varvas under dagen.

Forskningsstudien ligger till grund för ett utvecklingsverktyg som tagits fram och som är gratis att använda.

Om föreläsaren: Birgitta Södergren är organisationsforskare och docent. Hon var projektledare för studien Balanserad Kommunikation, som genomfördes vid Uppsala universitet i samverkan mellan Enheten för Arbetsmiljömedicin och IPF (Institutet för Personal- och Företagsutveckling).

PRAKTISK INFORMATION

Målgrupp:
 Vi vänder oss till arbetsgivarföreträdare, till exempel HR-chefer, säkerhetschefer och fackliga företrädare/skyddsombud.

Tid och plats: 4 september 2019 kl. 10.00 – 15.00. Kaffe och smörgås från kl. 09.30 – 10.00. Seminariet avslutas med kaffe. Partsrådet bjuder på utbildningsdagen och på lunch/kaffe men står inte för logi- resekostnader.

World Trade Center, Klarabergsviadukten 70, Stockholm.
Lokal: Stockholm

Läs mer om Partsrådets behandling av personuppgifter här.

Återbud: Partsrådet debiterar en avgift på 500 kronor vid avbokning senare än sju dagar före seminariet. För deltagare som uteblir utan att avboka debiteras en avgift om 1 000 kronor. Det går bra att överlåta platsen till annan deltagare.

Om du har frågor om seminariet, kontakta projektledare Annika Nilsson, tfn 073-415 96 67, e-post annika.nilsson@partsradet.se eller Iréne Öst, tfn 070-558 28 37, e-postirene.ost@partsradet.se.

Om du har frågor om din anmälan, kontakta Halina Sandler, tfn 08-556 029 03, e-post: halina.sandler@partsradet.se  eller Iréne Öst, tfn 070-558 28 37, e-post irene.ost@partsradet.se.

Innovation – en partsgemensam angelägenhet i Sundsvall

Läs mer

2019-03-25 Partsrådet välkomnar dig som är lokal part, arbetsgivarföreträdare och fackliga företrädare, i verksamheter inom det statliga avtalsområdet till en innovationsdag i Sundsvall, i samarbete med DIGG – Myndigheten för digital förvaltning. 

 OM INNOVATIONSDAGEN 

”Digitaliseringen förändrar vårt samhälle i grunden. Den påverkar hur vi lever, arbetar – och ger möjligheter att göra sånt vi tidigare aldrig har gjort. Sverige har som mål att vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter. En effektiv och innovativ offentlig sektor är av stor betydelse för Sverige.” 

Ovanstående citat står att läsa på DIGG:s hemsida. Det speglar väl varför det även är en partsgemensam angelägenhet att förstå hur ett arbete mot att bli innovativ verksamhet kan se ut och fungera. Att inom och mellan verksamheter lära av och med varandra för att dra nytta av framgångar och undvika misstag. Lokala parter – också i Sundsvall – behöver öka sin egen men också sin gemensamma medvetenhet och förståelse för hur verksamheter inom det statliga avtalsområdet kan arbeta effektivt med innovation och utveckling. 

Innovationsdagen kombinerar föreläsningar med frågestunder, gruppövningar och paneldiskussioner – allt i syfte att erbjuda en interaktiv dag med möjlighet till erfarenhetsutbyte och gemensamt lärande. 

Bland annat deltar; 

  • Anna Eriksson, generaldirektör på DIGG, Myndigheten för digital förvaltning. Anna kommer att ge en överblick av DIGG´s uppdrag, dela med sig av hennes erfarenheter av innovation och digitalisering i samhällsutvecklingen och inom offentlig sektor, OCH berätta om varför det är så viktigt att även lokala parter tar en aktiv roll i arbetet. 
  • CSN och Lantmäteriet deltar med lokala partsrepresentanter för att berätta hur de arbetar med innovation och utveckling, och vilka framgångar respektive motgångar de har haft. 
  • Lars Persson Skandevall, VD vid Bron Innovation, en verksamhet som bland annat initierar och stödjer projekt som utvecklar det digitala samhället. Lars kommer att hålla en provokativ presentation på temat ”Därför är innovation i offentlig sektor så svårt.” 

Det kommer att finnas möjlighet att ställa frågor under hela dagen. Presentationer som visas på skärm kommer efter innovationsdagen att skickas ut till samtliga deltagare. Vi välkomnar ett aktivt deltagande. 

PRAKTISK INFORMATION

Målgrupp: Vi ser gärna lokala parter, att arbetstagar- och arbetsgivarrepresentanter, deltar gemensamt vid innovationsdagen, men det är inte ett krav. Detta för att inspiration och lärdomar från dagen ska kunna tas tillvara på bästa sätt i det lokala innovations- och utvecklingsarbetet på myndigheten.

Tid och plats: Tisdagen den 10 september, kl. 10.00 – 15.00 på Grönborg, Storgatan 73, Sundsvall. Kaffe serveras från 09.30. Presentationer börjar kl 10.00 och pågår till kl 15.00. Lunch serveras mellan 12.00 – 13.00. Mellan kl 15.15 – 16.15 serveras lättare förtäring och möjlighet finns till mingel hos DIGG (särskild anmälan krävs), Storgatan 37, Sundsvall.

Anmälan: Anmäl dig HÄR senast den 3 september. Läs om Partsrådets behandling av personuppgifter här. Antalet platser är begränsade och först till kvarn gäller. Partsrådet förbehåller sig rätten att vid stort intresse begränsa antalet deltagare per myndighet. Hål utkik på hemsidan för uppdaterad information. Delar av aktiviteten kommer att filmas.

Återbud: Partsrådet debiterar en avgift på 500 kronor vid avbokning senare än sju dagar före seminariet. För deltagare som uteblir utan att avboka debiteras en avgift om 1 000 kr. Det går bra att överlåta platsen till en annan deltagare.

Om du har frågor om seminariet, kontakta projektledare Susanne Tillqvist, tfn: 070 318 91 77, e-post susanne.tillqvist@partsradet,se eller Iréne Öst, tfn: 070 558 28 37, e-post irene.ost@partsradet.se.

Om du har frågor om din anmälan, Halina Sandler, tfn 08 556 029 03, e-post: halina.sandler@partsradet.se eller Iréne Öst, tfn: 070 558 28 37, e-post irene.ost@partsradet.se.

 

Mingel med Trygghetsstiftelsen #1

Läs mer

2019-07-10 Förändring pågår hela tiden och arbetsmarknaden utvecklas ständigt. För att möta den allt snabbare förändringstakten har centrala parter gemensamt fattat beslut och skapat möjligheter för statliga myndigheter att möta utmaningarna.

Dels genom att 2017 inrätta Partsrådets nya program Hållbart arbetsliv och dels genom uppdraget till Trygghetsstiftelsen 2015 att inspirera lokala parter till en effektivare användning av de lokala omställningsmedlen.

Under hösten kommer vi att ordna tre informationstillfällen i Partsrådets nya lokaler i Stockholm, där du har möjlighet att lära dig mer om Partsrådets respektive Trygghetsstiftelsens stöd till er lokala parter. Läs mer och anmäl er här.

Du anmäler dig genom att klicka på anmälan i cirkeln. Vi har ett begränsat antal deltagare och du kan anmäla flera personer samtidigt, upp till tre gäster.

ÄR DU NYFIKEN PÅ MER?

Ta del av Olika svar på liknande utmaningar– en kortfilm som reflekterar kring partssystemet olika svar på liknande förändringsutmaningar genom Partsrådets program Hållbart arbetsliv och möjligheten Avtal om lokala omställningsmedel ger och som Trygghetsstiftelsen anordnar inspirationsseminarier om.

MER INFORMATION I KORTHET

Partsrådets program Hållbart arbetsliv

Partsrådet erbjuder tjänster inom programmet Hållbart arbetsliv som statliga myndigheter kan avropa partsgemensamt. Verksamheten finansieras av en avgift på 0,055% av lönesumman. Idag erbjuds 8 tjänster. Läs mer om dem här.

Lokala omställningsmedel

Varje år avsätter de statliga arbetsgivarna 0,3 procent av lönesumman till lokala omställningsmedel. Pengarna kan till exempel användas för att öka medarbetarnas anställningsbarhet på arbetsmarknaden genom utbildningsinsatser eller karriärväxling i syfte att också bidra till ett längre arbetsliv. Läs mer om lokala omställningsmedel på Trygghetsstiftelsens webb.

Workshopserie – kom vidare med ert lokala samverkansavtal (tillfälle 5)

Läs mer

2019-02-01 Partsrådet välkomnar er som företräder arbetsgivaren och fackliga organisationer på strategisk myndighets-/motsvarande nivå till deltagande i en workshopserie som syftar till att ge er verktyg för framtagande av ett lokalt samverkansavtal.

OM WORKSHOPSERIEN

Partsrådets arbetsområde Samverkan ger 4–5 verksamheter möjlighet att delta i en workshopserie i syfte att ta ett kliv framåt i sitt utvecklingsarbete mot ett lokalt samverkansavtal. Avsikten är att tillsammans skapa goda förutsättningar att teckna lokala samverkansavtal med utgångspunkt i ramavtalet Samverkan för framtiden.

Workshopserien omfattar fem heldagar och startar i april 2019 med ett internat om två heldagar. Deltagande myndigheter kommer att, med stöd av processledare, arbeta sig igenom de fem faser som ingår i Partsrådets verktyg för framtagande av lokalt samverkansavtal https://partsradet.se/arbetsomraden/samverkan/verktyg/ och som beskrivs i bilden nedan. Frågeställningarna i bilden är exempel på de frågor som kommer att diskuteras i workshopserien.

 

Målsättningen är att ni efter genomförd workshopserie har tagit ett stort kliv framåt i samverkansarbetet och lagt en god grund för ett kommande lokalt avtal. Genom deltagandet bidrar ni även till att ge Partsrådet ett gediget underlag för att vidareutveckla stödet till lokala parter i deras arbete för ett lokalt samverkansavtal i samtliga verksamheter inom avtalsområdet.

Vi erbjuder företrädare för 4-5 myndigheter/motsvarande att delta vid workshoptillfällena. Upplägget under workshopserien bygger till stor del på erfarenhetsutbyte er emellan och förutsätter därför ett aktivt engagemang under och mellan de olika mötestillfällena. Vi vill därför att intresserade myndigheter gör en intresseanmälan med en motivering till varför just er myndighet bör erbjudas möjlighet till deltagande. Ett urval kommer sedan att göras bland intresserade myndigheter. Urvalet kommer att påverkas av myndighetens motivering men bedömning kommer också att göras utifrån matchning med övriga deltagande myndigheter för att skapa en bra grupp. Besked om deltagande lämnas senast den 8 mars.

Ni förväntas delta partsgemensamt med 3–5 företrädare för lokala parter på strategisk nivå som praktiskt kommer att processa fram avtalet i respektive organisation. Vi tycker det är bra om ni redan initierat ett utvecklingsarbete för lokalt samverkansavtal men ser behov av stöd för att komma vidare.

För att utfallet av workshopserien ska bli så bra som möjligt är det viktigt att delta på alla mötestillfällena med stort engagemang både under heldagarna och i arbetet mellan workshoptillfällena.

Välkomna att skicka in er intresseanmälan!

PRAKTISK INFORMATION

Målgrupp: Lokala parter på strategisk nivå i myndigheter och andra verksamheter inom det statliga avtalsområdet. Anmälan ska ske partsgemensamt, dvs. arbetsgivarföreträdare och fackliga företrädare ser till att samtliga lokala parter är med. Max 5 personer per myndighet kan anmälas.

Tillfällen: Nedan redogörs för planerade datum för tvådagarsinternat och följande workshopdagar. Plats för tillfällena är ännu inte klart men planeras att genomföras i Stockholmsområdet. Deltagande myndigheter förväntas kunna delta vid samtliga tillfällen och byte av representanter bör helst undvikas.

Tvådagarsinternat (workshopdag 1 och 2) den 4-5 april 2019
Workshopdag 3 den 8 maj 2019
Workshopdag 4 den 3 juni 2019
Workshopdag 5 den 11 september 2019

Återbud: Partsrådet debiterar en avgift på 500 kronor vid avbokning senare än sju dagar före workshoptillfället. För deltagare som uteblir utan att avboka debiteras en avgift om 1000 kronor.

Partsrådet bjuder på workshopserien, på lunch/kaffe vid samtliga tillfällen samt för middag och logi vid tvådagarsinternatet mellan den 4-5 april. Varje deltagare står för sina egna resekostnader.

Om du har frågor om workshopserien, kontakta Partsrådet: Sara Haag, tfn: 070 299 11 69, Arbetsgivarverket: Ken Johnsson, 08 700 13 93; OFR/S,P,O: Susanne Nyberg, 08 440 83 30, Saco-S: Magnus Berg, 08 480 040 15 eller Seko: Roger Pettersson, 08 791 42 86.

Om du har frågor om din anmälan, kontakta Halina Sandler, tfn 08 556 029 03, e-post halina.sandler@partsradet.se eller Iréne Öst, tfn 070 558 28 37, e-post irene.ost@partsradet.se.

Du kan läsa om Partsrådets behandling av personuppgifter här.

Stöttande rehabilitering

Läs mer

2019-07-03 Hur kan er organisation ta en aktiv och stöttande roll genom hela rehabiliteringsarbetet? Välkommen till ett öppet seminarium där vi introducerar programmet Hållbart arbetslivs tjänst Välkommen tillbaka!

Tjänsten Välkommen tillbaka är en halvdagsworkshop som täcker vilka åtgärder som visat sig vara effektiva för att förkorta tiden från sjukskrivning till återgång i arbete. Utifrån era behov och förutsättningar tittar vi på stöd i rehabiliteringens olika faser, och försöker tydliggöra processen från sjukskrivningens första dag till full återgång i arbete. Är du intresserad av att veta mer om tjänsten och hur du gör för att ta del av den?

Den 12 september bjuder Hållbart arbetsliv in till ett lunchseminarium om tjänsten där du får en introduktion till programmet för Hållbart arbetsliv, tjänstens syfte och innehåll samt har möjlighet att ställa frågor.

Idag erbjuder Partsrådet åtta tjänster inom programmet Hållbart arbetsliv. De är finansierade av Partsrådet, avropas partsgemensamt och är kostnadsfria att delta i. Du kan läsa mer om dem här.

Var: 7A Odenplan, Norrtullsgatan 6, Stockholm

När: 12 september klockan 9.30-13.00 inkl. förfika och lunchmingel. Seminariet pågår mellan kl. 10.00-12.00.

Vem: Vi vänder oss i första hand till arbetsgivarföreträdare, som t.ex chefer och HR, och fackliga företrädare, som förtroendevalda. Vi ser gärna att arbetstagar- och arbetsgivarrepresentanter deltar gemensamt, men det är inte ett krav. Detta för att inspiration och lärdomar från dagen ska kunna tas tillvara på bästa sätt i det lokala arbetet för hållbart arbetsliv på myndigheten.

Anmäl dig HÄR.

Det finns ingen möjlighet att delta via webbsändning.

Vill du veta mer? Hör av dig till oss på hallbartarbetsliv@partsradet.se.

Webbaserat verktyg för arbetsmiljöarbete #1

Läs mer

2019-07-05 Vill ni använda ett webbaserat verktyg för att följa arbetsmiljöarbetet? Välkommen till en öppen informationsträff där vi introducerar Partsrådets program Hållbart arbetslivs tjänst IA-systemet!

Ett av programmets mest populära tjänster är det webbaserade verktyget IA-systemet från AFA Försäkring. IA-systemet är ett verktyg som stödjer det systematiska arbetsmiljöarbetet med att rapportera, åtgärda och följa upp incidenter. Förutom att det är ett väl beprövat system med över 850 000 användare i många olika branscher, gör användarvänligheten via appen i telefonen att medarbetarna enkelt kan rapportera in incidenter och risker. Är du intresserad av att veta mer om tjänsten och hur ni gör för att ta del av den?

Hösten 2019 kommer vi ha tre tillfällen med öppna informationstillfällen: 18 september, 30 oktober och 4 december. Under två timmar får ni en ordentlig genomgång om hur systemet fungerar och har möjlighet att ställa frågor relaterade till er verksamhets krav.

Idag erbjuder vi åtta tjänster inom programmet Hållbart arbetsliv. De är finansierade av Partsrådet, avropas partsgemensamt och är kostnadsfria att delta i. Du kan du läsa mer om dem här. Partsrådet har även beslutat att finansiera IA-systemet långsiktigt, läs mer här.

Var: AFA Försäkring, Klara Södra Kyrkogata 18, Stockholm
När: 18 september, 30 oktober eller 4 december
Tid: Kl. 09.00-11.00
Vem: Vi vänder oss i första hand till arbetsgivarföreträdare, som t.ex chefer och HR, och fackliga företrädare, som förtroendevalda. Även skyddsombud och arbetsmiljöombud har intresse av denna informationsträff. Vi ser gärna att arbetstagar-och arbetsgivarrepresentanter deltar gemensamt, men det är inte ett krav. Detta för att inspiration och lärdomar från dagen ska kunna tas tillvara på bästa sätt i det lokala arbetet för hållbart arbetsliv på myndigheten.

Anmäl dig HÄR, antalet platser är begränsat.

Det finns ingen möjlighet att delta via webbsändning.

Vill du veta mer? Hör av dig till oss på hallbartarbetsliv@partsradet.se.

Hantera hot och hat på nätet

Läs mer

2019-06-17 Partsrådet välkomnar dig som är arbetsgivarföreträdare eller facklig företrädare i verksamheter inom det statliga avtalsområdet till ett seminarium om näthatets utbredning i arbetslivet och hur man kan arbeta förebyggande

OM SEMINARIET

Dagen inleds med att Rebecka Cowen Forssell föreläser om cybermobbning, ett fenomen som aktualiserats i och med ökad kommunikation via digitala och sociala medier. Fenomenet har även tagit plats i arbetslivet och antas växa. Föreläsningen syftar till att förklara vad cybermobbning egentligen är och hur man kan arbeta förebyggande på arbetsplatsen.

Under eftermiddagen talar Ulrika Sundling om näthat, hur du skyddar dig och vad arbetsplatsen kan göra. Näthat är ett samlingsbegrepp för när någon kränker, trakasserar eller utsätter någon annan person för hot via Internet, t.ex. sociala medier eller e-post. Även utvecklingen inom lagstiftningen kommer att belysas.

OM FÖRELÄSARNA

Rebecka Cowen Forssell är forskare vid Malmö universitet. I sin avhandling kartlägger hon förekomsten av cybermobbning i arbetslivet samt belyser konsekvenserna av cybermobbning för den enskilde arbetstagaren.

Ulrika Sundling är informationssäkerhetssamordnare vid Säkerhetsavdelningen, Uppsala universitet. Avdelningen samordnar, stödjer och utbildar inom informationssäkerhet.

PRAKTISK INFORMATION

Målgrupp: Vi vänder oss till arbetsgivarföreträdare, till exempel HR-chefer, säkerhetschefer och fackliga företrädare/skyddsombud.

Tid och plats: 19 september kl.10.00–13.30. Kaffe och smörgås kl. 09.30-10.00. Seminariet avslutas med kaffe.
World Trade Center, Klarabergsviadukten 70, Stockholm. Lokal: Atlanta.

Partsrådet bjuder på utbildningsdagen och på lunch/kaffe men står inte för logi- och resekostnader.

Anmälan: Anmäl dig HÄR senast den 9 september.

Läs mer om Partsrådets behandling av personuppgifter HÄR.

Återbud: Partsrådet debiterar en avgift på 500 kronor vid avbokning senare än sju dagar före seminariet. För deltagare som uteblir utan att avboka debiteras en avgift om 1000 kronor. Det går bra att överlåta platsen till annan deltagare.

Om du har frågor om seminariet, kontakta projektledare Annika Nilsson, tfn 073-415 96 67, e-post annika.nilsson@partsradet.se eller Iréne Öst, tfn 070-558 28 37, e-post irene.ost@partsradet.se.

Om du har frågor om din anmälan, kontakta Halina Sandler, tfn 08-556 029 03, e-post: halina.sandler@partsradet.se eller Iréne Öst, tfn 070-558 28 37, e-post irene.ost@partsradet.se.

Är du nyfiken på tjänsterna från Hållbart arbetsliv?

Läs mer

Nu har du möjlighet att höra mer om programmet och träffa oss från programkontoret Hållbart arbetsliv. Den 25 september bjuder vi in till ett seminarium i Göteborg. Under en eftermiddag får du en presentation av programmet, möjlighet att ställa frågor om tjänsterna och utbyta erfarenheter med andra myndigheter. Du kommer även att få möjlighet att träffa Trygghetsstiftelsens medarbetare för lokala omställningsmedel.

Partsrådets nya program Hållbart arbetsliv ska bidra till positiv förändring, motverka stigande sjuktal och främja ett längre arbetsliv i statlig sektor. Vi drivs av att bidra till en bättre arbetsdag, varje dag i statlig sektor. Genom Hållbart arbetsliv erbjuder Partsrådet operativt stöd till statliga myndigheter. Vi stöttar verksamhetsutveckling för långsiktig social och organisatorisk hållbarhet, genom att rusta statliga myndigheter för framtidens utmaningar idag. Vårt program av tjänster är utvecklat tillsammans med statliga verksamheter och är centralt förankrat inom det statliga avtalsområdet.

Idag erbjuder vi åtta tjänster inom programmet. De är finansierade av Partsrådet, avropas partsgemensamt och är kostnadsfria att delta i. Du kan du läsa mer om dem här, ta chansen att träffa oss i september.

Var: Radisson Blu Scandinavia Hotel, Göteborg

När: 25 september klockan 13-16.30. Vi börjar med lunch kl 12, meddela i din anmälan om du vill delta i lunchen.

Vem: Vi vänder oss i första hand till arbetsgivarföreträdare, som t.ex chefer och HR, och fackliga företrädare, som förtroendevalda. Vi ser gärna att arbetstagar- och arbetsgivarrepresentanter deltar gemensamt, men det är inte ett krav. Detta för att inspiration och lärdomar från dagen ska kunna tas tillvara på bästa sätt i det lokala arbetet för hållbart arbetsliv på myndigheten.

Anmäl dig HÄR.
Det finns ingen möjlighet att delta via webbsändning.

Vill du veta mer? Hör av dig till oss på hallbartarbetsliv@partsradet.se.

Vi ses där,
Emilia Liljefrost
Programchef för Hållbart arbetsliv

Hållbart arbetsliv ska bidra till positiv förändring, motverka stigande sjuktal och främja ett längre arbetsliv i statlig sektor. Genom programmet erbjuder Partsrådet operativt stöd direkt till myndigheterna i syfte att nå målsättningen om en bättre arbetsdag, varje dag. Läs mer om programmet här.

Oktober 2019

Innovationslabb: Innovationskultur och prototyping på riktigt — 6-stegsmetod för partsgemensam innovation

Läs mer

2019-04-12 Partsrådet välkomnar dig som är lokal part, arbetsgivarföreträdare och facklig företrädare, i en myndighet eller annan verksamhet inom det statliga avtalsområdet, till ett unikt innovationslabb vid Tekniska museet i Stockholm, i samarbete med Doberman.

OM INNOVATIONSLABBET

Partsrådet erbjuder lokala parter, arbetsgivarrepresentanter och fackliga företrädare i verksamheter på det statliga avtalsområdet, att delta i ett innovationslabb. Ett innovationslabb karaktäriseras av en tydlig experimenterande ansats där deltagarna (ofta i mindre skala) får experimentera, utvärdera och tillsammans bygga vidare på sina idéer.

Varför genomför Partsrådet ett innovationslabb för lokala parter?

Den tekniska utvecklingen går i rasande fart. Den driver på behovet av snabbare förändringsprocesser och behovet av att få tiden för att genomföra utvecklingsprojekt nedkortade. Det kan till exempel åstadkommas genom så kallade agila metoder vilka ofta inkluderar en hög grad av experimenterande. Design Thinking är en sådan metod och dessutom en metod som i hög grad tar kundens/brukarens/invånarens perspektiv i utvecklingsarbetet. – Lokala parter måste kunna fungera som stöd till chefer och medarbetare respektive medlemmar i utvecklingen av verksamheten och för det krävs bland annat kunskap om hur innovationsprocesser fungerar, säger Anders Stålsby, ordförande för styrgruppen för Partsrådets arbetsområde Innovation och utveckling ur ett partsperspektiv.

Innovationslabbet syftar till att trigga deltagarna till en partsgemensam resa mot en innovationskultur. Genom en kombination av inspiration och att påvisa nya arbetssätt skapas förutsättningar som möjliggör innovation i den dagliga verksamheten. Under labbet får deltagarna möjlighet att praktiskt pröva på metoden Design Thinking genom olika innovationsövningar från verksamhets- och/eller organisationsutmaning till prototyp och test.

Innovationslabbet bygger på kontinuerlig närvaro. Det är viktigt att deltagarna fullföljer de två dagarna i sin helhet. Viss partsgemensam förberedelse kommer att behövas.

Om Doberman: Doberman är en digital designfirma som arbetar med att stötta organisationer med att innovera sina verksamheter. För mer information om Doberman, se www.doberman.se.

PRAKTISK INFORMATION

Målgrupp: Anmälan ska ske partsgemensamt och lokala parter ska åta sig att delta vid båda dagarna, dvs minst en deltagare ska vara arbetsgivarrepresentant och minst en deltagare ska vara arbetstagarrepresentant. Detta för att inspiration och lärdomar ska kunna tas tillvara på bästa sätt i det lokala innovations- och utvecklingsarbetet på myndigheten.

Tid och plats: Innovationslabbet börjar onsdagen den 9 oktober kl. 10.00 på Tekniska museet, Museivägen 7 i Stockholm. Kaffe serveras från från kl. 09.30. Plats finns för att förvara bagage, etc. Dag 1 avslutas vid ca 17.30. Dag 2 börjar kl. 09.00 och kaffe serveras från kl. 08.30. Labbet avslutas torsdagen den 10 oktober ca kl. 13.00.

Anmälan: Anmäl er HÄR senast den 27 augusti. Läs om Partsrådets behandling av personuppgifter här. Notera att antalet platser är begränsade och att först till kvarn gäller. Partsrådet förbehåller sig rätten att vid stort intresse begränsa antalet deltagare per myndighet. Håll utkik på hemsidan för uppdaterad information. Vid anmälan finns möjlighet att notera eventuella allergier eller önskemål om särskild kost.

Partsrådet bjuder på innovationslabbet och förtäring i samband med labbet. Partsrådet står för logi för natten 9-10 oktober för de deltagare som reser in till Stockholm och inte har möjlighet till eget lokalt boende. Partsrådet står inte för middag på kvällen den 9 oktober eller för resekostnader.

Återbud: Partsrådet debiterar en avgift på 1000 kronor vid avbokning senare än sju dagar före seminariet. För deltagare som uteblir utan att avboka debiteras en avgift om 2500 kronor. Det går bra att överlåta platsen till annan deltagare. Notera att en plats inte kan delas mellan två personer.

Om du har frågor om innovationslabbet, kontakta projektledare: Susanne Tillqvist, tfn: 070 318 9177, e post: susanne.tillqvist@partsradet.se eller Irene Öst, tfn: 070 558 2837, e-post: irene.ost@partsradet.se.

Om du har frågor om din anmälan, kontakta Halina Sandler, tfn 08-556 029 03, e-post: halina.sandler@partsradet.se  eller Iréne Öst, tfn 070 558 28 37, e-post: irene.ost@partsradet.se.

Att förebygga psykisk ohälsa och om kollegiala samtalsgrupper

Läs mer

2019-06-17 Partsrådet välkomnar dig som är arbetsgivarföreträdare eller facklig företrädare i verksamheter inom det statliga avtalsområdet till ett seminarium om olika metoder och strategier som kan bidra till att minska den psykiska ohälsan hos individen och på arbetsplatsen.

OM SEMINARIET

Förmiddagens föreläsning utgår från boken Handbok för oglada – Vetenskapliga förankrade metoder för ökad glädje och livskvalitet. Författaren och psykologen Lars Ström talar om människans förmåga att förändra sig själv och vilka verktyg man kan använda sig av för att öka sitt välmående.

Eftermiddagen bjuder på två talare. Rickard Bracken från Uppdrag Psykisk Hälsa berättar om hur projektet har identifierat insatser som bedöms ha potential att minska den korta respektive längre sjukfrånvaron. Därefter talar Ulla Peterson om hur kollegialt stöd i form av en samtalsgrupp kan minska utmattning, depressiva symtom samt stress.

OM FÖRELÄSARNA

Lars Ström är leg psykolog och doktor i klinisk psykologi.

Rickard Bracken är en av projektledarna för Uppdrag Psykisk Hälsa som är ett resultat av en överenskommelse mellan Socialdepartementet och Sveriges Kommuner och Landsting.

Ulla Peterson är universitetslektor vid Institutionen för hälso- och vårdvetenskap, Linnéuniversitetet. Hennes forskning fokuserar på psykisk hälsa och ohälsa, där reflekterande samtalsgrupper för att förebygga stress och depression är en stor del.

PRAKTISK INFORMATION

Målgrupp: Vi vänder oss till arbetsgivarföreträdare, till exempel HR-chefer, säkerhetschefer och fackliga företrädare/skyddsombud.

Tid och plats: 10 oktober kl.10.00–15.00. Kaffe och smörgås kl. 09.30-10.00. Seminariet avslutas med kaffe.
Kapitel 8,  Klarabergsviadukten 90, Stockholm. Lokal: Ängsö.

Partsrådet bjuder på utbildningsdagen och på lunch/kaffe men står inte för logi- resekostnader.

Anmälan: Anmäl dig HÄR senast den 27 september.

Läs mer om Partsrådets behandling av personuppgifter HÄR.

Återbud: Partsrådet debiterar en avgift på 500 kronor vid avbokning senare än sju dagar före seminariet. För deltagare som uteblir utan att avboka debiteras en avgift om 1000 kronor. Det går bra att överlåta platsen till annan deltagare.

Om du har frågor om seminariet, kontakta projektledare Annika Nilsson, tfn 073-415 96 67, e-post annika.nilsson@partsradet.se eller Iréne Öst, tfn 070-558 28 37, e-post irene.ost@partsradet.se.

Om du har frågor om din anmälan, kontakta Halina Sandler, tfn 08-556 029 03, e-post: halina.sandler@partsradet.se eller Iréne Öst, tfn 070-558 28 37, e-post irene.ost@partsradet.se.

Mingel med Trygghetsstiftelsen #2

Läs mer

2019-07-10 Förändring pågår hela tiden och arbetsmarknaden utvecklas ständigt. För att möta den allt snabbare förändringstakten har centrala parter gemensamt fattat beslut och skapat möjligheter för statliga myndigheter att möta utmaningarna.

Under hösten kommer vi att ordna tre informationstillfällen i Partsrådets nya lokaler i Stockholm, där du har möjlighet att lära dig mer om Partsrådets respektive Trygghetsstiftelsens stöd till er lokala parter. Läs mer och anmäl er här.

Du anmäler dig genom att klicka på anmälan i cirkeln. Vi har ett begränsat antal deltagare och du kan anmäla flera personer samtidigt, upp till tre gäster.

ÄR DU NYFIKEN PÅ MER?

Ta del av Olika svar på liknande utmaningar– en kortfilm som reflekterar kring partssystemet olika svar på liknande förändringsutmaningar genom Partsrådets program Hållbart arbetsliv och möjligheten Avtal om lokala omställningsmedel ger och som Trygghetsstiftelsen anordnar inspirationsseminarier om.

MER INFORMATION I KORTHET

Partsrådets program Hållbart arbetsliv

Partsrådet erbjuder tjänster inom programmet Hållbart arbetsliv som statliga myndigheter kan avropa partsgemensamt. Verksamheten finansieras av en avgift på 0,055% av lönesumman. Idag erbjuds 8 tjänster. Läs mer om dem här.

Lokala omställningsmedel

Varje år avsätter de statliga arbetsgivarna 0,3 procent av lönesumman till lokala omställningsmedel. Pengarna kan till exempel användas för att öka medarbetarnas anställningsbarhet på arbetsmarknaden genom utbildningsinsatser eller karriärväxling i syfte att också bidra till ett längre arbetsliv. Läs mer om lokala omställningsmedel på Trygghetsstiftelsens webb.

Webbaserat verktyg för arbetsmiljöarbete #2

Läs mer

2019-07-05 Vill ni använda ett webbaserat verktyg för att följa arbetsmiljöarbetet? Välkommen till en öppen informationsträff där vi introducerar Partsrådets program Hållbart arbetslivs tjänst IA-systemet!

Ett av programmets mest populära tjänster är det webbaserade verktyget IA-systemet från AFA Försäkring. IA-systemet är ett verktyg som stödjer det systematiska arbetsmiljöarbetet med att rapportera, åtgärda och följa upp incidenter. Förutom att det är ett väl beprövat system med över 850 000 användare i många olika branscher, gör användarvänligheten via appen i telefonen att medarbetarna enkelt kan rapportera in incidenter och risker. Är du intresserad av att veta mer om tjänsten och hur ni gör för att ta del av den?

Hösten 2019 kommer vi ha tre tillfällen med öppna informationstillfällen: 18 september, 30 oktober och 4 december. Under två timmar får ni en ordentlig genomgång om hur systemet fungerar och har möjlighet att ställa frågor relaterade till er verksamhets krav.

Idag erbjuder vi åtta tjänster inom programmet Hållbart arbetsliv. De är finansierade av Partsrådet, avropas partsgemensamt och är kostnadsfria att delta i. Du kan du läsa mer om dem här. Partsrådet har även beslutat att finansiera IA-systemet långsiktigt, läs mer här.

Var: AFA Försäkring, Klara Södra Kyrkogata 18, Stockholm
När: 18 september, 30 oktober eller 4 december
Tid: Kl. 09.00-11.00
Vem: Vi vänder oss i första hand till arbetsgivarföreträdare, som t.ex chefer och HR, och fackliga företrädare, som förtroendevalda. Även skyddsombud och arbetsmiljöombud har intresse av denna informationsträff. Vi ser gärna att arbetstagar-och arbetsgivarrepresentanter deltar gemensamt, men det är inte ett krav. Detta för att inspiration och lärdomar från dagen ska kunna tas tillvara på bästa sätt i det lokala arbetet för hållbart arbetsliv på myndigheten.

Anmäl dig HÄR, antalet platser är begränsat.

Det finns ingen möjlighet att delta via webbsändning.

Vill du veta mer? Hör av dig till oss på hallbartarbetsliv@partsradet.se.

November 2019

Löneseminarium med Arbetsgivarverket och Seko

Läs mer

2019-05-21 Partsrådet välkomnar dig som är arbetsgivarföreträdare eller facklig företrädare för Seko till ett lönebildningsseminarium om RALS 2017-2020. Seminariet genomförs gemensamt av Arbetsgivarverket och Seko.

OM SEMINARIET

Seminariet tar sin utgångspunkt i RALS 2017-2020 mellan Arbetsgivarverket och Seko. Genom att blanda presentation och diskussion vill centrala parter förmedla innehållet i avtalet och tankar om det gemensamma arbete som lokala parter har att genomföra enligt bestämmelserna i avtalet.

Seminariet genomförs den 12 november mellan klockan 10.00 och 15.00. Avsikten är att såväl företrädare för arbetsgivaren och lokala företräder för Seko hos arbetsgivare deltar gemensamt. Vi ser att maximalt fyra företrädare från respektive arbetsgivare kan delta samtidigt.

Medverkande:
Matilda Nyström Arnek (Arbetsgivarverket)
Roger Pettersson (Seko)

PRAKTISK INFORMATION

Målgrupp: Arbetstagarrepresentanter för Seko och arbetsgivarrepresentanter inom samma verksamhet med ansvar för löneförhandlingar och lönebildning deltar gemensamt.

Tid och plats: Tisdagen den 12 november 2019, kl. 10.00 – 15.00, Kapitel 8, Klarabergsviadukten 90, Stockholm. Lokal: Viktor Arendorff. Kaffe serveras från 09.30.

Anmälan: Anmäl dig HÄR senast den 11 oktober. Notera att antalet platser är begränsad och att först till kvarn gäller. Partsrådet förbehåller sig rätten att vid stort intresse begränsa antalet deltagare per arbetsgivare.

Återbud: Partsrådet debiterar en avgift på 500 kronor vid avbokning senare än sju dagar före seminariet. För deltagare som uteblir utan att avboka debiteras en avgift om 1000 kronor. Det går bra att överlåta platsen till annan deltagare.

Om du har frågor om seminariet, kontakta: Matilda Nyström Arnek e-post, matilda.nystrom.arnek@arbetsgivarverket.se eller Roger Pettersson e-post, roger.pettersson@seko.se

Om du har frågor om din anmälan, kontakta Halina Sandler, tfn 08-556 029 03, e-post: halina.sandler@partsradet.se eller Iréne Öst, tfn 070-558 28 37, e-post irene.ost@partsradet.se

Partsrådet bjuder på seminariet, kaffe och lunch men står inte för logi- och resekostnader.

Välkommen!

December 2019

Mingel med Trygghetsstiftelsen #3

Läs mer

2019-07-10 Förändring pågår hela tiden och arbetsmarknaden utvecklas ständigt. För att möta den allt snabbare förändringstakten har centrala parter gemensamt fattat beslut och skapat möjligheter för statliga myndigheter att möta utmaningarna.

Dels genom att 2017 inrätta Partsrådets nya program Hållbart arbetsliv och dels genom uppdraget till Trygghetsstiftelsen 2015 att inspirera lokala parter till en effektivare användning av de lokala omställningsmedlen.

Under hösten kommer vi att ordna tre informationstillfällen i Partsrådets nya lokaler i Stockholm, där du har möjlighet att lära dig mer om Partsrådets respektive Trygghetsstiftelsens stöd till er lokala parter. Läs mer och anmäl er här.

Du anmäler dig genom att klicka på anmälan i cirkeln. Vi har ett begränsat antal deltagare och du kan anmäla flera personer samtidigt, upp till tre gäster.

ÄR DU NYFIKEN PÅ MER?

Ta del av Olika svar på liknande utmaningar– en kortfilm som reflekterar kring partssystemet olika svar på liknande förändringsutmaningar genom Partsrådets program Hållbart arbetsliv och möjligheten Avtal om lokala omställningsmedel ger och som Trygghetsstiftelsen anordnar inspirationsseminarier om.

MER INFORMATION I KORTHET

Partsrådets program Hållbart arbetsliv

Partsrådet erbjuder tjänster inom programmet Hållbart arbetsliv som statliga myndigheter kan avropa partsgemensamt. Verksamheten finansieras av en avgift på 0,055% av lönesumman. Idag erbjuds 8 tjänster. Läs mer om dem här.

Lokala omställningsmedel

Varje år avsätter de statliga arbetsgivarna 0,3 procent av lönesumman till lokala omställningsmedel. Pengarna kan till exempel användas för att öka medarbetarnas anställningsbarhet på arbetsmarknaden genom utbildningsinsatser eller karriärväxling i syfte att också bidra till ett längre arbetsliv. Läs mer om lokala omställningsmedel på Trygghetsstiftelsens webb.

Webbaserat verktyg för arbetsmiljöarbete #3

Läs mer

2019-07-05 Vill ni använda ett webbaserat verktyg för att följa arbetsmiljöarbetet? Välkommen till en öppen informationsträff där vi introducerar Partsrådets program Hållbart arbetslivs tjänst IA-systemet!

Ett av programmets mest populära tjänster är det webbaserade verktyget IA-systemet från AFA Försäkring. IA-systemet är ett verktyg som stödjer det systematiska arbetsmiljöarbetet med att rapportera, åtgärda och följa upp incidenter. Förutom att det är ett väl beprövat system med över 850 000 användare i många olika branscher, gör användarvänligheten via appen i telefonen att medarbetarna enkelt kan rapportera in incidenter och risker. Är du intresserad av att veta mer om tjänsten och hur ni gör för att ta del av den?

Hösten 2019 kommer vi ha tre tillfällen med öppna informationstillfällen: 18 september, 30 oktober och 4 december. Under två timmar får ni en ordentlig genomgång om hur systemet fungerar och har möjlighet att ställa frågor relaterade till er verksamhets krav.

Idag erbjuder vi åtta tjänster inom programmet Hållbart arbetsliv. De är finansierade av Partsrådet, avropas partsgemensamt och är kostnadsfria att delta i. Du kan du läsa mer om dem här. Partsrådet har även beslutat att finansiera IA-systemet långsiktigt, läs mer här.

Var: AFA Försäkring, Klara Södra Kyrkogata 18, Stockholm
När: 18 september, 30 oktober eller 4 december
Tid: Kl. 09.00-11.00
Vem: Vi vänder oss i första hand till arbetsgivarföreträdare, som t.ex chefer och HR, och fackliga företrädare, som förtroendevalda. Även skyddsombud och arbetsmiljöombud har intresse av denna informationsträff. Vi ser gärna att arbetstagar-och arbetsgivarrepresentanter deltar gemensamt, men det är inte ett krav. Detta för att inspiration och lärdomar från dagen ska kunna tas tillvara på bästa sätt i det lokala arbetet för hållbart arbetsliv på myndigheten.

Anmäl dig HÄR, antalet platser är begränsat.

Det finns ingen möjlighet att delta via webbsändning.

Vill du veta mer? Hör av dig till oss på hallbartarbetsliv@partsradet.se.

« Tidigare aktiviteter