Arbetsmiljö

Ny rapport: kunskapsbehov i arbetsmiljöfrågor

Rapport från Myndigheten för arbetsmiljökunskap "Sverige om arbetsmiljö" med Sverigekartor som illustration

onsdag 29 januari 2025

En ny rapport om arbetsmiljö från Myndigheten för arbetsmiljökunskap visar på både engagemang och behov av kunskap i statlig sektor. Samtidigt pågår arbetet med att ta fram en ny grundläggande arbetsmiljöutbildning på Partsrådet. Kommer den att möta behoven?

Rapporten ”Sverige om arbetsmiljö” är Myndigheten för arbetsmiljökunskap, Mynaks, första rapport om attityder och kunskaper kring arbetsmiljö och släpptes i januari 2025. Den kartlägger både attityder och kunskapsnivå kring arbetsmiljöfrågor bland personer som arbetar i Sverige.

– Arbetsmiljö är avgörande för både individers hälsa och företags framgång. Vår rapport visar att det finns ett starkt engagemang, men också tydliga områden där vi kan förbättra kunskapen och hanteringen av arbetsmiljöfrågor, säger Sverre Lundqvist, processledare och kommunikatör på Myndigheten för arbetsmiljökunskap.

Mer än hälften vill att arbetsmiljöfrågor uppmärksammas mer 

De flesta som har svarat på enkäten uttrycker ett intresse för arbetsmiljöfrågor. 24 procent svarar att de är mycket intresserade och 56 procent att de är ganska intresserade. Kvinnor visar större intresse än män, och personer som är födda utanför Europa visar större intresse än de som är födda i Sverige eller övriga Europa.  

Chefer uppfattar sig vara mer intresserade av arbetsmiljöfrågor, än vad arbetstagare gör. Personer som upplever sitt arbete som meningsfullt visar större intresse än de som saknar mening i arbetet. Detsamma gäller de som upplever att arbetsmiljön påverkar hälsan på något sätt, antingen positivt eller negativt, jämfört med de som inte upplever någon påverkan.  

55 procent av de som besvarat enkäten svarar att de vill att arbetsmiljöfrågor uppmärksammas mer på arbetsplatsen, medan 45 procent tycker det är bra som det är.  

Mer än hälften i statlig sektor vill lära sig mer om SAM 

En närmare titt på resultaten för statlig sektor visar att det finns en vilja att lära sig mer om det systematiska arbetsmiljöarbetet. Även om kunskapen om skyddsombudets roll på arbetsplatsen är ganska hög jämfört med andra sektorer, anger så många som en tredjedel att de bara har kunskap ”till en viss del”.  

När cheferna i statlig sektor skattar sina kunskaper i arbetsmiljöfrågor är det färre som anser sig känna till det systematiska arbetsmiljöarbetet mycket väl än bland chefer i kommuner och regioner. Det är enbart en tredjedel som anser sig ha mycket goda kunskaper i arbetsmiljöfrågor. 

Ett axplock med statligt fokus ur rapporten finns längre ner på sidan. 

Ny arbetsmiljöutbildning för statlig sektor i höst 

Centrala parter har tidigare identifierat det stora behovet av en grundläggande arbetsmiljöutbildning för chefer och skyddsombud i statlig sektor. Arbetet pågår och utbildningen, som blir digital för att så många som möjligt enkelt ska kunna ta del av den, ska vara klar under fjärde kvartalet 2025. 

Tarja Nevala, arbetsmiljöexpert på Arbetsgivarverket, kommenterar:  
–   Vi är näst intill omättliga när det gäller kunskap. Vi kan ju se även i rapporten att det finns en vilja att lära sig mer. Med den här arbetsmiljöutbildningen vill vi ge fler grundläggande kunskap, men framför allt ett kunskapsmaterial som ska kunna omsättas i handling. Så kan vi få en ännu bättre arbetsmiljö i staten och därigenom också en ännu bättre verksamhet.  

– En av målsättningarna med den nya utbildningen är att chefer och skyddsombud ska känna sig stärkta och trygga i sina roller så att de tillsammans omsätter både ny och tidigare kunskap om arbetsmiljöområdet i sitt dagliga arbete. Så hoppas vi kunna bidra till att förbättra arbetsmiljön ytterligare på organisatorisk nivå i statlig sektor, säger Anders Lindström, Saco-S

– Vi har genomfört intervjuer med både chefer och skyddsombud i organisationer inom det statliga avtalsområdet. Vi kommer även att arbeta med referensgrupper för att verkligen kunna möta chefers och skyddsombuds behov och stärka deras engagemang ytterligare, säger Helené Zallin, Seko.

Erik Hallsenius, OFR/S,P,O avslutar: 

– Med en gemensam utbildning kan vi få gemensamma ingångsvärden, vilket ger smidigare samarbeten och minskar risken för konflikt i arbetsmiljöfrågor. Följ gärna processen framöver, till exempel på Partsrådets webbplats. 

Fakta om ny arbetsmiljöutbildning 

  • En ny digital grundläggande arbetsmiljöutbildning för statlig sektor lanseras under fjärde kvartalet 2025.
  • Målgruppen är chefer och skyddsombud.
  • Utbildningen ska utformas för att ge allmän grundläggande kunskap i arbetsmiljöarbete och ta upp särskilda frågor kopplade till statlig sektor.

Ett axplock ur rapporten "Sverige om arbetsmiljö"

Av de som svarat och som arbetar i statlig sektor vill mer än 50 procent lära sig mer om systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM): 

I statlig sektor är kunskapen om skyddsombudets roll på arbetsplatsen ganska hög, oavsett om du är chef eller medarbetare:

Det är färre chefer i statlig sektor än i kommuner och regioner, som uppger att de mycket väl känner till vad arbetsmiljölagen innebär: 

Det är också en lägre andel (58 procent) som svarar att de känner till systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) mycket väl, jämfört med chefer i kommunal (76 procent) och regional (70 procent) sektor:

Knappa 60 procent av cheferna i statlig sektor upplever att har ganska goda kunskaper i arbetsmiljöfrågor och enbart dryga tredjedelen skattar sina arbetsmiljökunskaper som mycket goda:

Om undersökningen ”Sverige om arbetsmiljö”

Myndigheten för arbetsmiljökunskap, Mynak, har som ett av sina uppdrag att samla in, sammanställa och sprida forskningsbaserad kunskap om arbetsmiljö på ett begripligt och lättillgängligt sätt, för att kunskapen ska komma till praktisk användning.

Rapporten ”Sverige om arbetsmiljö” är myndighetens första  rapport om attityder och kunskaper kring arbetsmiljö och släpptes i januari 2025. Den kartlägger både attityder och kunskapsnivå kring arbetsmiljöfrågor bland personer som arbetar i Sverige.

Kartläggningen gjordes med hjälp av en enkätundersökning som SCB genomförde på myndighetens uppdrag under våren 2024. 
Syftet med undersökningen var att ta reda på vilka kunskaper personer inom svenskt arbetsliv har om arbetsmiljö, hur arbetsmiljön påverkar hälsan samt hur viktigt personerna tycker att arbetsmiljöfrågor är – och hur de engagerar sig i arbetsmiljöarbetet.

I sitt förord till rapporten skriver Nader Ahmadi, generaldirektör på Mynak: ”Resultatet kommer förhoppningsvis till användning i fortsatta satsningar och initiativ inom arbetsmiljöområdet. … Vår ambition är att genomföra den här typen av undersökning regelbundet vart annat år, för att upptäcka trender och förändringar. Resultatet från enkätundersökningen kommer att finnas tillgängligt på myndighetens webbplats och får med fördel användas av externa forskare för egna analyser och studier.”

 

Fakta om rapporten

”Sverige om arbetsmiljö” belyser hur sysselsatta i Sverige förhåller sig till arbetsmiljöfrågor. Rapporten bygger på en undersökning om attityder och kunskaper om arbetsmiljö bland sysselsatta i åldern 20–65 som arbetar i Sverige. Cirka 3 400 personer deltog i undersökningen genom att svara på 30 enkätfrågor om bland annat engagemang, kunskapsnivå och arbetsmiljöns påverkan på den egna hälsan. Undersökningen utfördes 2024 av statistikmyndigheten SCB, på uppdrag av Myndigheten för arbetsmiljökunskap.

Läs och ladda ner:

Relaterat innehåll

Jag guidar dig gärna.
Vad letar du efter?
Partsguiden AI är tillgänglig
0/180
Lämna inte ut personlig information. Integritetspolicy