Den fortsatt accelererande digitala utvecklingen, förväntningar på effektivitet och omställning utifrån stora samhälleliga förändringar ställer krav på statliga organisationer. Tillsammans med generationsskiftet på arbetsmarknaden ger det ett ökat behov av relevant kompetens och önskan att fler ska kunna och vilja arbeta längre. Dessa är några faktorer som bidrar till utmaningar kring ett hållbart arbetsliv i statliga verksamheter.
Att sänka sjuktalen, motverka ohälsa och främja hälsa och välbefinnande är viktigt både för verksamheten och varje arbetstagare. Det handlar om att förebygga och hantera incidenter men också om att lära inför framtiden.
En väl fungerande dialog mellan chef och medarbetare, arbetsgivare och fackliga organisationer (lokala parter) är grunden för samverkan. I dialogen ges utrymme till delaktighet och att bidra med sin kompetens, kreativitet och engagemang vilket ger förutsättningar för en effektivare verksamhet och en bättre arbetsmiljö.
En långsiktig lönebildning är en viktig del i verksamhetsutvecklingen – lönen är ett styrmedel för att uppnå verksamhetsmålen och kunna rekrytera och behålla rätt kompetens, idag och i framtiden.
Genom åren har vi utvecklat stöd till lokala parter inom en rad olika områden, bland annat innovation och utveckling, jämställdhet, mångfald, etik samt hot på jobbet.
Här kan du läsa artiklar, titta på filmer och webbinarier samt lyssna på Partsrådspoddens avsnitt som alla har fokus på det partsgemensamma arbetet i staten.