Arbetsmiljö

Så gör vi: Arbetsförmedlingen delar erfarenheter från arbetsmiljöarbetet

tisdag 18 november 2025

Här får du ta del av frågor som deltagare ställde under ett webbinarium om arbetsmiljöarbete på Arbetsförmedlingen och av svaren från en enhetschef och ett regjonalt huvudskyddsombud som medverkade. Läs om deras erfarenheter av lokalt arbetsmiljöarbete, samverkan, digital arbetsmiljö och hur de skapar en kultur som bär även när tempot är högt. Längre ned hittar du också länk till sidan där du kan se webbinariet i efterhand.

Hur får man det systematiska arbetsmiljöarbetet att leva i arbetsvardagen? Under ett webbinarium arrangerat av Partsrådet delade Frida Törnebring, huvudskyddsombud i region Nord, och Andreas Olofsson, enhetschef, med sig av strukturer, arbetssätt och erfarenheter från arbetsmiljöarbetet på Arbetsförmedlingen.

Det blev en timme med arbetsmiljö i fokus. Vi fick höra hur Frida och Andreas arbetar med arbetsmiljöfrågor i olika samverkansforum, hur de engagerar andra och vilka effekter de ser av det systematiska arbetsmiljöarbetet som görs varje dag, vecka, månad och år. 

Ämnet engagerade. Deltagarna var många och det ställdes en hel del frågor i chatten. Eftersom alla frågor inte kunde besvaras i direktsändning har vi samlat frågor och svar här:

Frågor och svar

Fråga: Vilken är er största utmaning i att bibehålla grunden och strukturen?

Svar: Organisatoriska och yttre faktorer så som exempelvis högt tempo och/eller när informationsflöden från överliggande nivåer inte överensstämmer med vår grundstruktur kan medföra att strukturen inte korrelerar med vårt lokala behov. 

Därav blev samverkans- och samarbetskulturen viktigt. Exempel: var transparenta med varandra och samarbeta utanför samverkan, små frågor kan lösas innan de växer. Struktur är viktigt men i den strukturen behöver det finnas utrymme för justeringar och flexibilitet.

Ett tips är även att inte bortprioritera uppföljningen av arbetsmiljöåret. Det är ett forum för utveckling inför kommande verksamhetsår.

Fråga: Viktigaste tipset till oss som ännu inte fått till strukturen eller dialogen?

Svar: Uttrycket ”kultur äter struktur till frukost” tar fasta på att arbetsplatsens kultur är starkare än dess struktur.

Med det sagt är vårt första tips att börja med dialogen. Det skapar delaktighet och hållbarhet. Boka in ett (eller flera) förutsättningsskapande möten där parterna får möjlighet att exempelvis klargöra roller, ansvarsområden och förväntningar. En tydlig rollförståelse där vi kan se varandra som samarbetspartners och inte som motparter är en bra grund för att bygga en god kultur och struktur för samverkan och samarbete.

Skissa tillsammans och vikta olika alternativ. Var så konkreta som möjligt och reflektera över om det finns något som kan försvåra. Skriv ner det ni kommit överens om så blir det lättare att följa upp och bibehålla strukturen.

Vi lever många i en tillvaro med högt tempo så boka in de möten och avstämningar som går på årsbasis/halvårsbasis och/eller boka in nästa möte vid sittande bord eller ansvarsfördela vem som gör det. Och om det blir en möteskrock – boka inte av utan boka om! När ni börjat etablera er struktur, jobba även för en god möteskultur med allt vad det innebär.  

För att komma igång finns det även bra webbutbildningar att ta del av och gå dem gärna tillsammans, det skapar samma språk och förståelse.

Och kom ihåg att fira framgångar, uppmärksamma när förbättringar skett och jobba tillsammans för en god arbetsmiljö.

 

Fråga: Har ni även en särskild skyddsrond för den digitala arbetsmiljön?

Svar: I de årliga OSA-mätningarna ingår frågor om den digitala arbetsmiljön, men någon separat skyddsrond för ”bara” den digitala arbetsmiljön har vi inte.

Dock har vi några år på enheten, i samband med den fysiska skyddsronden, ställt kompletterande frågor om den digitala arbetsmiljön, något som vi också planerat för i vår aktivitetsplan.

Fråga: Hur jobbar ni med den digitala arbetsmiljön? På våra statliga myndigheter är det en stor del av arbetsmiljön och något som kollegor ofta lyfter som en utmaning.

Svar: Det är något som vi känner igen. Digital arbetsmiljö är ett komplext område som spänner över många delar. Vi kan, och bör, eskalera brister till ovanliggande nivåer i respektive led. Men vi kan inte vänta på förbättringar och inte omhänderta risker då vi har en väldigt digital arbetsvardag.

Så på enhetsnivå har vi ställt oss frågan, hur kan vi jobba med aktiviteter som stödjer oss i att förhålla oss till vår digitala arbetsvardag? Det vill säga sådant som inte nödvändigtvis handlar om ”hårdvaran”, sådant som exempelvis kan förbättra vår kognitiva arbetsmiljö.

Vi har bland annat pratat mycket om hur vi tillsammans kan främja en god möteskultur, som till exempel att undvik möten "rygg i rygg", bygga in pauser i dagordningen (vi har en paus- och ämneshållare på våra enhetssamverkansmöten), anamma promenad- eller ståmöten och varför inte ställa in i Outlook att ett möte per automatik är 50 minuter och inte 60?

Återhämtning har varit och är fortfarande ett viktigt område för oss, något som vi tänker också kan ge positiva effekter på vår relation till vår digitala arbetsvardag.  

På central nivå var det förra året premiär för en Arbetsmiljövecka på Arbetsförmedlingen. Då lades fokus på återhämtning, nu under våren 2025 låg fokus på digital arbetsmiljö.

Syftet med veckan var att lyfta viktiga frågor om hur vår digitala arbetsmiljö formas och påverkar oss. Bakom initiativet stod ett nätverk av skyddsombud, som tillsammans med representanter från arbetsgivaren, vill bidra till en hållbar digital arbetsmiljö och sprida konkreta verktyg och insikter. 

Fråga: Vad är skillnaden mellan samverkan och avstämning samverkan, sett till vem vilka som är med som representanter?

Svar:enhetssamverkan är det två representanter från arbetsgivaren (enhetschef och sektionschef), två fackligt förtroendevalda från respektive fackförbund och enhetens huvudskyddsombud.

Vid behov kan annan funktion/medarbetare/sakkunnig bjudas in, som till exempel hälsoinspiratör, verksamhetssamordnare eller säkerhetsombud.

skyddskommittéer deltar (förutom ordinarie samverkansgrupp) samtliga skyddsombud på enheten och part från HR. 

avstämning enhetssamverkan medverkar i regel enhetschef (i vissa fall även en sektionschef), ett skyddsombud och en representant från respektive fackförbund. Det vill säga det är en mindre gruppering.   

Fråga: Hur hur många chefer och skyddsombud som ingår i själva enhetssamverkan?

Se svar på frågan ovanför.

Fråga: Hur många sektioner/mötesanteckningar är det som överblickas i den förberedande enhetssamverkan?

Svar: På vår enhet, Södra Västerbotten, är vi fyra sektioner, och på våra beredningsmöten går vi igenom minnesanteckningar från respektive sektion, något vi gör vid sittande bord.

Våra beredningsmöten brukar ta mellan 30 och 45 minuter en gång per månad (exklusive sommarmånaderna) utan någon direkt förberedelse.

Efter att vi gått igenom minnesanteckningar går vi ”laget runt” där respektive part får lyfta in frågor. Därefter går vi igenom samverkansgruppens så kallade balanslista som innehåller frågor som vi ska följa upp eller inte hunnit prata klart om, men som är bollar vi inte får tappa.

Vi har jobbat för att ha en god struktur på dessa möten, vilket medför att de är effektiva, men ack så viktiga. 

Fråga: Deltar huvudskyddsombud/skyddsombud på APT, när man pratar arbetsmiljö och verksamhet?

Svar: Samtliga medarbetare, oavsett roll och funktion, på enheten deltar på det APT (arbetsplatsträff) vars sektionstillhörighet man har, så ja, skyddsombud deltar på APT. 

När vi planerar för olika aktiviteter brukar vi ha en dialog om i vilket forum och format vi får bäst effekt och strävar efter att jobba enhetligt på hela enheten.

Det kan innebära att det är ett skyddsombud som föredrar något på ett APT, kanske tillsammans med närmaste chef, annan förtroendevald eller medarbetare beroende på innehåll.  

Fråga: Hur mycket arbetstid krävs för HSO (huvudskyddsombud) på en statlig myndighet med cirka 500 anställda? 10% 50%?

Svar: På enhetsnivå hos oss har i regel inget skyddsombud eller huvudskyddsombud särskild tid avsatt för sitt uppdrag, men ska förstås ha möjlighet att ta den tid som uppdraget kräver enligt Arbetsmiljölagen.

De regionala huvudskyddsombud som finns inom myndigheten har tid avsatt för sitt uppdrag och där finns det en variation i hur mycket mellan de olika regionerna. Myndighetens huvudskyddsombud har tid avsatt motsvarande heltid. 

(Arbetsförmedlingen har cirka 10 000 anställda.) 

Fråga: Hur engagerar ni medarbetarna? Struktur i alla ära men att få med sig kollegorna och att de tar sitt medarbetaransvar i arbetsmiljön är i verkligheten inte alltid så enkelt.

Svar: Förstår fullt ut utmaningen och det är något som vi jobbar med på olika sätt, vissa mer strukturerade än andra. 

Ett tips är att jobba med dialogfrågor och reflektion kopplade till olika ämnen. Det främjar delaktighet, det vill säga att områden blir medarbetarburna när det är möjligt. 

När vi går igenom bland annat incidenthantering, kränkande särbehandling och arbetsmiljöpolicy så försöker vi även lyfta fram medarbetaransvaret och att vi alla har en hatt att bära i arbetsmiljöarbetet. 

Att främja en god möteskultur, där en del till exempel kan vara att medarbetarna innan en lärtimme fått ett utskick med agenda/syfte samt eventuella delar att reflektera över kan också öka känslan av delaktighet och främja medarbetaransvaret.

Efter en aktivitet är ett tips även att ge utrymme för feedback och säkra uppföljning. 

Vill du se webbinariet?

Du kan se filmen i efterhand.

Se filmen

Några lärdomar från Arbetsförmedlingen region Nord

  1. Kultur före struktur – dialogen är grunden 

    Andreas och Frida betonar att en god samverkanskultur är viktigare än detaljerade modeller. De lyfter att tydlig dialog, gemensam rollförståelse och klargöranden av förväntningar bidrar till hållbarhet och delaktighet. Att börja i dialogen skapar både trygghet och arbetsro.
  2. Struktur måste vara flexibel för att fungera i praktiken

    Det höga tempot och skiftande informationsflöden gör att strukturer behöver ha utrymme för justeringar menar Andreas och Frida Samverkansarbetet vinner på transparens, tät kontakt och viljan att lösa små frågor innan de växer. Att inte bortprioritera uppföljningen av arbetsmiljöåret lyfts som en nyckel.
  3. En god möteskultur är ett arbetsmiljöverktyg

    Möteskulturen är enligt Frida och Andreas viktig både för den fysiska och digitala arbetsmiljön. I region Nord, där de jobbar, arbetar man aktivt med återhämtning i kalendern, pauser, att undvika möten som ligger utan paus emellan och att skapa variation (promenadmöten, ståmöten, kortare möten). Det är grepp som ses som viktiga för att minska kognitiv belastning.
  4. Gör arbetsmiljöfrågorna medarbetarburna

    Att få medarbetarna engagerade sker hos Frida och Andreas genom till exempel dialogfrågor, reflektion, tydliggörande av ansvar samt att skapa forum där alla kan bidra. Att lyfta medarbetaransvaret vid exempelvis incidenthantering och policygenomgångar stärker delaktigheten. Uppföljning, feedback och att fira framgångar är återkommande komponenter.

Relaterat innehåll

Jag guidar dig gärna.
Vad letar du efter?
Partsguiden AI är tillgänglig
0/180
Lämna inte ut personlig information. Integritetspolicy