fredag 4 oktober 2024
Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) handlar om att man ska må bra på arbetet och ha en bra balans mellan krav och resurser. På den här sidan får du en kort introduktion till vad organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) är. Vill du sedan veta mer kan du få inspiration i våra artiklar, webbinarier och poddar.
Arbetet med OSA ska vara en naturlig del av det systematiska arbetsmiljöarbetet, med fokus på att förebygga ohälsa kopplad till samarbete och arbetsbelastning. Reglerna för OSA-arbetet finns i Arbetsmiljöverkets föreskrift (AFS 2023:2). I det andra kapitlet kan du läsa om ohälsosam arbetsbelastning, arbetstidens förläggning och kränkande särbehandling
Här får de en övergripande genomgång av varje del inom OSA:
När kraven i arbetet är större än de resurser som finns kan arbetsbelastningen bli ohälsosam. Var gränsen går är individuellt, och därför betonar föreskrifterna vikten av dialog mellan chef och medarbetare. Tillsammans behöver man kunna prioritera arbetsuppgifter och skapa en balans mellan krav och resurser i vardagen.
Arbetstidens förläggning är en del av den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Risker kan uppstå vid långa arbetspass, skiftarbete eller när det finns förväntningar på att vara nåbar utanför arbetstid. Även var och när arbetet utförs påverkar återhämtning och balans, och behöver därför följas upp i dialog mellan chef och medarbetare.
Alla arbetsplatser ska ha rutiner för att förebygga och hantera kränkande särbehandling. Det innebär situationer där en person behandlas nedvärderande eller negativt, till exempel genom att exkluderas från gemenskap, viktig information eller möten. En allvarligare form av kränkande särbehandling är mobbning. Det är viktigt att sådana beteenden tas på allvar och hanteras tidigt.