Arbetsmiljö

Att bygga en hållbar arbetsmiljö: Regelverk, utmaningar och lösningar

tisdag 3 december 2024

På ett webbinarium den 20 november lyssnade vi till Johan Holm, forskare i rättsvetenskap vid Umeå universitet, som gav åhörarna en översikt i arbetsmiljörätt. Lyssnarna fick även information om Partsrådets kommande digitala arbetsmiljöutbildning för chefer och skyddsombud i statlig sektor, som lanseras i oktober 2025. Centrala parter svarade på frågor, representerade av Tarja Nevala, arbetsmiljöexpert Arbetsgivarverket och Erik Hallsenius, arbetsmiljöexpert OFR-S/P/O.

Arbetsmiljörätten reglerar ansvaret för arbetsmiljön. Den ställer krav på arbetsgivare att organisera och leda arbetet på ett sätt som främjar hälsa och säkerhet. Från och med den 1 januari 2025 införs en ny struktur för arbetsmiljöreglerna, vilket ska göra dem mer lättillgängliga.

Arbetsgivaren har huvudansvaret för arbetsmiljön, medan arbetstagarna har en skyldighet att följa reglerna och signalera om problem uppstår. Arbetsgivaren ska också främja samverkan mellan olika aktörer på arbetsplatsen, såsom skyddsombud och fackliga representanter. En välfungerande samverkan är en central del av arbetsmiljöarbetet och bidrar till att lösningar blir både praktiska och hållbara.

Du hittar inspelningen av webbinariet längst ned på sidan, tillsammans med lästips.

Vad är ohälsosam arbetsbelastning?

En av de aktuella områdena inom arbetsmiljörätten är att hantera arbetsbelastning, som regleras inom reglerna för Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA). En ohälsosam arbetsbelastning definieras med att kraven i arbetet under en längre tid överstiger de resurser som finns tillgängliga, särskilt om möjligheterna till återhämtning inte är tillräckliga.

För att analysera och förstå arbetsbelastning används ofta forskningsbaserade modeller. Johan Holm lyfte fram t.ex. den så kallade krav-resursmodellen, som är en av de mest använda och som också utgör grunden för flera av dagens arbetsmiljöföreskrifter. Modellen betonar vikten av balans mellan krav (som arbetsuppgifter och deadlines) och resurser (som stöd, kunskap och bemanning).

Exempel på praktiska åtgärder för att hantera hög arbetsbelastning

Regelverket kring OSA erbjuder flera konkreta åtgärder för att arbetsgivare ska kunna hantera arbetsbelastning:

  • Minska arbetsmängden: Prioritera uppgifter och ge tydliga riktlinjer om vad som ska göras.
  • Öka resurserna: Säkerställ att bemanning, utbildning och tekniska verktyg matchar arbetets krav.
  • Främja återhämtning: Inför rutiner som möjliggör pauser och balans i arbetet, särskilt vid hög arbetsbelastning.

Samverkan och kommunikation viktiga delar i arbetsmiljöarbetet

Hur kan vi då arbeta för en välfungerande arbetsmiljö som bygger på balans mellan krav och resurser i arbetsvardagen?  Nyckeln till framgång ligger i samverkan. Johan Holm menar att här flyter samverkan och undersökning av arbetsmiljön i viss mån ihop. Samverkan sker på många plan, inte bara inom en samverkansgrupp eller skyddskommitté, utan inom alla forum för samverkan såsom APT, skyddsronder, avstämningar mellan chef och skyddsombud och i samtal mellan chef och medarbetare. Dessa samtal är också är en form av undersökning i det systematiska arbetsmiljöarbetet och man kan ofta komma till verksamma åtgärder och lösningar när man har dialogen tillsammans.

Åtgärda det ni kan direkt

Även om handlingsplaner och utredningar är viktiga så vill Johan Holm poängtera vikten av att åtgärda det man kan direkt och inte fastna i enbart handlingsplaner. Handlingsplaner är till för att hantera det man inte kan åtgärda med en gång.

-    Åtgärda det ni kan direkt utifrån samverkan - fastna inte i handlingsplanerna, säger Johan Holm

En gemensam strävan mot bättre arbetsmiljö

Att skapa en hållbar arbetsmiljö kräver kontinuerliga insatser från både arbetsgivare och arbetstagare. Genom att arbeta systematiskt, prioritera balans mellan krav och resurser och främja samverkan kan lokala parter gemensamt bygga arbetsplatser där både människor trivs och verksamheter utvecklas.

Hösten 2025: Ny digital arbetsmiljöutbildning för chefer och skyddsombud i statlig sektor

Centrala parter har gett Partsrådet i uppdrag att ta fram en ny digital grundläggande arbetsmiljöutbildning för chefer och skyddsombud inom statlig sektor, som lanseras i oktober 2025.

På plats i studion under webbinariet var även Tarja Nevala (arbetsmiljöexpert Arbetsgivarverket) samt Erik Hallsenius (arbetsmiljöexpert OFR-S/P/O), både medlemmar i styrgruppen för arbetsområdet Arbetsmiljö på Partsådet. Vad ville de säga om den kommande digitala arbetsmiljöutbildningen för chefer och skyddsombud?

- Den här utbildningen kommer rikta sig till två viktiga aktörer, vilket gör att de kan få samma ingångsvärden och därmed kan gå hand i hand ännu bättre, menar Tarja Nevala.

Men blir det inte utmanande när de statliga arbetsplatserna kan se så olika ut?

- Utgångspunkten för den här kommande utbildningen är den enskilda arbetsplatsen. Den utgångspunkten är densamma oavsett om det är ett litet institut eller en stor myndighet, förtydligar Erik Hallsenius.

Vilka medskick vill ni ge lyssnarna?

- Var på tå och var beredda! uppmanar Tarja.

- Förbered er, i samverkan, lägger Erik till.

Jag guidar dig gärna.
Vad letar du efter?
Partsguiden AI är tillgänglig
0/180
Lämna inte ut personlig information. Integritetspolicy