tisdag 25 september 2018
Det finns flera förordningar som ställer krav på organisationers systematiska arbetsmiljöarbete. Per Axell, arbetsrättsjurist och lärare i arbetsmiljörätt vid Stockholms universitet, reder ut vad lagen säger.
Först i regelverket kommer arbetsmiljölagen (AML) som när den kom till 1978 i stort grundade sig på den gamla arbetarskyddslagen.
– Det fanns en tanke redan 1978 att arbetsmiljön är bredare än bara arbetarskydd. 1991 kom det in i lagen att alla faktorer är lika viktiga; psykiska, sociala och fysiska frågor, berättar Per Axell.
Före 1991 fanns det i första hand regler kring den fysiska arbetsmiljön.
Arbetsmiljölagen är en ramlag som utgår från att det finns ett anställningsförhållande, och lagen i sin helhet gäller alltså inte för till exempel egenföretagare. I arbetsmiljölagen finns både generella regler och detaljregler, som ofta kommer från EU-direktiv.
– En viktig regel finns i kapitel 3 och handlar om arbetsgivarens skyldighet att anmäla allvarliga olyckor och tillbud omgående till Arbetsmiljöverket. Den är straffsanktionerad, förklarar Per Axell.
Han betonar att det bara är arbetsgivaren som kan ställas till svars för brister i arbetsmiljön; skyddsombud har en annan roll, och medarbetare har sin roll. Cheferna företräder arbetsgivaren. Generaldirektören har det yttersta ansvaret, men kan delegera arbetsmiljöuppgifter till en lägre chef, som har befogenhet, kompetens och resurser. Det måste i så fall finnas ett skriftligt avtal om detta.
Arbetsmiljöförordningen är kopplad till Arbetsmiljölagen. Där finns merkonkreta regler.
– Där står också att regelverket ska vara tillgängligt på arbetsplatsen, till exempel på intranätet, berättar Per Axell.
Arbetsmiljölagen är beslutad i riksdagen och Arbetsmiljöförordningen är beslutad av regeringen. Lika viktiga är dock Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS). Även interna regler på arbetsplatserna har en viktig plats i regelverket.
Per Axell lyfter fram föreskriften om Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) som kom 31 mars 2016.
En av de viktigaste reglerna i OSA handlar om att alla arbetsplatser ska ha regler och policy för att hantera kränkande särbehandling. Detta är dock något som det funnits krav på i Arbetsmiljölagen ända sedan 1994.
– I OSA står det att arbetsgivaren måste utreda om någon anmäler att den upplever sig vara kränkt, säger Per Axell.
Han berättar att sjukdomar som beror på relationer på arbetsplatser och ohälsosam arbetsbelastning har ökat med 70 procent mellan 2010 och 2017.
Per Axell redogör för de fyra stegen i det systematiska arbetsmiljöarbetet: Kartläggning, riskbedömning, åtgärder och uppföljning. SAM gäller alla arbetsplatser, även de med färre än tio anställda. Stegen fungerar lika bra för psykosocial som för fysisk arbetsmiljö.
Det finns två typer av riskbedömning – en avseende den dagliga/löpande verksamheten och en vid stora förändringar, som omorganisationer. Riskbedömningen ska göras av arbetsgivaren i samverkan med skyddsombudet.
Handlingsplaner ska tas fram på årsbasis. De ska innehålla åtgärder, tidsplan och en beskrivning av hur man avser att följa upp åtgärderna.
– Bristande uppföljning är det allra vanligaste felet som görs, så det är här som många arbetsgivare behöver lägga krutet, säger Per Axell och betonar att arbetsmiljöarbetet ska ske i samverkan med skyddsombud.
Under hösten pågår flera kampanjer på europeisk och nationell nivå, som handlar om att skapa friska arbetsplatser i ett digitalt arbetsliv. På partsradet.se har vi samlat kunska...
ArbetsmiljöDen 10 oktober varje år infaller Världsdagen för psykisk hälsa, World Mental Health Day. Syftet med dagen, som Världshälsoorganisationen (WHO) står bakom, är att öka medvetenhet...
ArbetsmiljöRegeringen har utsett en särskild utredare som fått i uppdrag att ta fram förslag till en ny arbetsmiljöstrategi. Syftet är att ange inriktningen för regeringens arbetsmiljöpoli...
Arbetsmiljö