torsdag 2 juni 2022
För att organisationer ska kunna ta sitt arbetsmiljöansvar, förhindra risker och förebygga problem behöver man integrera den digitala arbetsmiljön i det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Professor Jan Gulliksen berättar om erfarenheter av att ha provat användbarhetsronden, ett verktyg för att kartlägga problem med just den digitala arbetsmiljön.
– Under skyddsronderna var det aldrig någon som frågade ”får du för mycket e-post?”, ”har du för långa svarstider?” eller ”hur upplever du användbarheten i de system du använder dig av?”.
Jan Gullikson berättar att han under sin tid som chef upplevde att det fanns en frustration kring att den fysiska arbetsmiljön fick mycket utrymme i det systematiska arbetet, medan fokuset på den digitala i princip var obefintligt.
Jan Gulliksen, även kallad Gulan, är professor i Människa-datorinteraktion och vice rektor för digitalisering vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) och medlem av regeringens Digitaliseringsråd. I boken Digitaliseringen och arbetsmiljön ger han och medförfattarna följande definition av digital arbetsmiljö: ”den arbetsmiljö, med dess problem och möjligheter av såväl fysisk, psykosocial som kognitiv art, som blir resultatet av att arbetets stödsystem och verktyg digitaliseras”.
Verktyget användbarhetsronden
Just skyddsronden är ett etablerat och kraftfullt verktyg i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Därför funderade Jan Gulliksen på om man inte skulle kunna använda den kopplat till den digitala arbetsmiljön. De gratisverktyg som finns för ändamålet upplever han dels är för fokuserade på ett system, dels svåra att följa upp. När han för några år sedan fick chans att testa den då helt nya standarden användbarhetsronden tog han den, och genomförde strax innan och under pandemin två fallstudier där verktyget användes inom två statliga verksamheter.
Pilot på förvaltningsrätten i Göteborg
Under några månaders tid arbetade Jan Gulliksen med förvaltningsrätten i Göteborg. Han började med ”snabbfältstudier”, en heldag med 20 minuter på varje arbetsplats där de anställda fick visa och prata om hur de jobbade med sina system. Han återberättade sedan vad han hade sett, och personerna på myndigheten blev fascinerade: tänk att det går att se så många centrala användbarhetsproblem med bara en dags arbete.
För att förbereda inför användbarhetsronden och anpassa efter organisationens speciella förutsättningar (vilket är en central del av metodiken) genomförde de sedan workshoppar i olika steg. HR-chefen, lagmannen, fackliga representanter och IT-personer deltog. De arbetade sig igenom följande steg:
Här ser du filmen från webbinariet:
Webbinariet sändes den 31 maj 2022.
Under hösten pågår flera kampanjer på europeisk och nationell nivå, som handlar om att skapa friska arbetsplatser i ett digitalt arbetsliv. På Partsrådets hemsida har vi samlat...
ArbetsmiljöRegeringen har utsett en särskild utredare som fått i uppdrag att ta fram förslag till en ny arbetsmiljöstrategi. Syftet är att ange inriktningen för regeringens arbetsmiljöpoli...
ArbetsmiljöEn ökande mejlkorg, ett helt fyllt mötesschema och den ständigt lockande telefonen är alla faktorer som sätter press på vårt mentala välbefinnande i det moderna och digitala arb...
Arbetsmiljö