torsdag 7 mars 2024
Återhämtning är centralt för ett hållbart arbetsliv och en god arbetsmiljö, både på organisations-, grupp- och individnivå. Ändå visar forskning att insatserna för att motverka stress och öka återhämtning ofta riktas till individen, trots att det finns organisatoriska orsaker till stress.
Kan vi på organisatorisk nivå stötta individer till återhämtning? Caroline Lornudd, legitimerad psykolog och PhD i Medical Management, säger JA.
– Hur jag hanterar min arbetsvardag, och därmed också min återhämtning, påverkas inte bara av mig själv, berättar Caroline Lornudd.
– Det påverkas också av sammanhanget som jag ingår i på arbetsplatsen:
Caroline Lornudd beskriver att medarbetare värderar den egna återhämtningen högre i en organisation som aktivt underlättar återhämtning och som visar i handling att återhämtning värderas högt.
– I sådana organisationer värderar också chefer både sin egen och medarbetarnas återhämtning högre, fortsätter hon.
– Och om återhämtning värderas högre ökar också sannolikheten för att den verkligen sker i arbetsvardagen.
Forskning visar också att graden av stress i en organisation påverkas av hur ledningen värderar produktivitet i relation till välmående. Om det är tydligt i organisationen att välmående – och därmed också återhämtning – värderas högt är det också mer sannolikt att medarbetare hanterar sin arbetsvardag på ett mer hälsofrämjande sätt. Värderingen kan visa sig genom beslut som fattas, men också i form av ambition att öka kunskapen och medvetenheten om stress i organisationen.
Så hur kan då en organisation börja ta sig an frågan om återhämtning i arbetsvardagen och vad kan en verksamhet göra för att underlätta för återhämtning på arbetsplatsen? Det har Lina Ejlertsson, doktor i folkhälsovetenskap med inriktning på just återhämtning, fem tips på.