Samverkan

Nyfiken på samverkansavtal?

måndag 16 september 2024

Vad innebär egentligen samverkan, hur fungerar det och vilka kan fördelarna med samverkan vara för både verksamhet och medarbetare?

Vad är samverkan?

Samverkan är när arbetsgivare och fackliga organisationer, chef och medarbetare, arbetar tillsammans för att förbättra verksamheten och arbetsmiljön. En väl fungerande dialog är grunden och låter fler på arbetsplatsen bidra med sina perspektiv och erfarenheter.

– En välfungerande dialog mellan arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer och mellan chef och medarbetare skapar förutsättning för förståelse för den organisation man arbetar i och varför det finns behov av utveckling och förändring, säger Mikael Andersson, som representerar OFR/S, P, O i styrgruppen för Partsrådets arbetsområde Samverkan.

– Genom att skapa samverkansprocesser ges förutsättningar för fler medarbetare i en verksamhet att bidra med kunskaper, erfarenheter och perspektiv. Det kan tillföra ett mervärde till verksamheten och bredda arbetsgivarens beslutsunderlag, säger Åsa Pyka från Arbetsgivarverket och ordförande i styrgruppen.

Det centrala kollektivavtalet ”Samverkan för framtiden” ger förutsättningar för att sluta lokala samverkansavtal anpassat efter den lokala arbetsplatsen. Det finns inget facit för hur ett lokalt samverkansavtal ska se ut eller vad det ska innehålla. Varje arbetsplats behöver hitta sitt sätt att samverka. Vilka forum som behövs och vilka frågor som ska samverkas skiljer sig åt, eftersom verksamheterna är olika både i uppdrag, storlek, geografisk spridning och organisationsnivåer. För att underlätta processen att ta fram eller vidareutveckla ett samverkansavtal har Partsrådet tagit fram ett digitalt verktyg som lokala parter kan använda.

Hur går samverkan till?

Det beror på frågan och vad man bestämt lokalt. Lokala parter skapar förutsättningar för samverkan genom ett lokalt samverkansavtal och samverkar själva där strategiska och verksamhetsgemensamma frågor tas om hand. Chefer och medarbetare samverkar i frågor som närmast berör dom.

Generellt kan man säga att varje fråga ska hanteras där den hör hemma. Vissa frågor behöver samverkas både verksamhetsövergripande och mer verksamhetsnära, till exempel om en verksamhet får ett nytt uppdrag med nya arbetsuppgifter. För andra frågor räcker det ena eller det andra sättet. Huvudprincipen är att en fråga ska samverkas så verksamhetsnära som möjligt för att i dialog bygga en framtida bra organisation, bra både för verksamheten och för människorna i den.

– Samverkan handlar om att använda den kompetens och kunskap som finns hos medarbetarna som arbetar i verksamheten. Det skapar i sig ett ökat engagemang för verksamhetens behov av förändring och utveckling när medarbetarna själva får vara med och bidra. Arbetsmiljöfrågor kan med fördel hanteras inom ramen för samverkan, säger Henrik Sjösten, representant för Saco-S i styrgruppen.

Vill du veta mer?

Du kan lära dig mer om samverkan här på Partsrådets webbplats. Titta till exempel på filmerna ”Vad är samverkan”  (här nedanför) och ”Ramavtal om samverkan för framtiden”. Där beskriver centrala parter syftet med ramavtalet och skillnaden mellan samverkan och MBL.

Titta gärna tillsammans eller inför ett möte för att få en gemensam grund av kunskap att utgå ifrån när ni ska ta fram eller vidareutveckla ert lokala avtal om samverkan.