Samverkan

På väg mot samverkansavtal? Så här förändras roller och mandat

En animerad laptop visar samverkansverktyget på bildskärmen. På bordet framför datorn ligger två pennor och till vänster om datorn ett utskrivet papper.

torsdag 19 december 2024

Eftersom uppdrag och arbetsorganisation skiljer sig åt behöver varje myndighet rita sin egen karta för hur samverkansarbetet ska gå till. Det är i dialogerna på vägen mot det lokala samverkansavtalet som lokala parter definierar den egna processen och de egna arbetssätten. Roller och ansvar är viktiga områden som behöver diskuteras och definieras för att samverkan ska fungera väl.

När en organisation går över från traditionell MBL till en samverkansprocess förändras roller och ansvar. Många frågor som tidigare hanterats inom det formella partssystemet, mellan arbetsgivarföreträdare och facklig företrädare, ska nu flyttas ut till chef och medarbetare. Det gör att det ställs nya krav på roller och ansvar. Att diskutera och tydliggöra hur rollerna och ansvaren ser ut i den egna organisationen gör att det blir lättare för alla att möta de förväntningar som finns på varandra.

Det kan vara bra att återkomma till diskussion om roller och förväntningar med jämna mellanrum så att samverkan också fortsätter att fungera över tid.

Tydlig beslutsordning underlättar samverkan

Samverkan innebär varken att majoriteteten styr beslut eller att det måste finnas konsensus. Beslutsmandatet i samverkan är detsamma som i MBL. Det är alltid en chef som fattar beslut utifrån sitt mandat i olika frågor. En klar och tydlig beslutsordning underlättar beslutsfattandet. Då blir det enkelt för alla att avgöra på vilken nivå i organisationen olika frågor hör hemma och var samverkan ska ske.

Samverkan handlar om vägen fram till beslut

Även om det fortsatt är chefen som fattar beslut kan vägen fram till beslutet se olika ut. Med hjälp av samverkan får medarbetare och fackliga företrädare möjligheter att bidra till beslutsunderlaget i processen inför att det formella beslutet ska fattas.  Fler perspektiv, kunskaper och erfarenheter skapar förutsättningar för bra och hållbara beslut. Det blir också lättare för beslutsfattaren att bedöma de praktiska konsekvenserna av det kommande beslutet. De som deltar i samverkan får en större kunskap om och förståelse för den fråga som ska beslutas. De blir också bättre förberedda inför att beslutet sedan verkställs.

Roller i samverkan

  • I samverkan har alla ett ansvar att bidra med sina respektive perspektiv, erfarenheter och kompetenser i processen inför beslut. Att lyssna aktivt och respektfullt är också allas ansvar.
  • Arbetsgivarföreträdare och fackliga företrädare som arbetar med samverkansavtalet på en övergripande myndighetsnivå har i sina roller ett gemensamt och viktigt ansvar att vara pådrivande i att utveckla, stödja, förvalta och följa upp samverkansarbetet.
  • Ibland har en person flera roller, till exempel facklig företrädare och medarbetare. Då är det viktigt att tänka igenom i vilka sammanhang som man kliver in i den ena eller den andra rollen. 

Vill du veta mer om roller och det ansvar som följer med rollen i samverkan?

Centrala parter har spelat in en film där det beskrivs. Se filmen och läs mer om rollerna här.

Här är några medskick till lokala parter

  • Diskutera tillsammans i en öppen dialog vad olika roller förväntas bidra med i samverkan.
  • Gör det löpande över tid så att samverkansarbetet fortsätter att fungera väl.
  • Använd frågorna och dialogdukarna i verktyget för utveckling av lokala samverkansavtal, till exempel för att skapa en samverkansprocess som är hållbar över tid och för att definiera vilka roller som bör definieras utifrån nya arbetssätt.
  • Ha fokus på process och roller. Inte på person. Personerna kommer över tid att bytas ut. Nya deltagare kommer att komma in. Underlätta för dem att lära sig just er samverkansmetod.
  • Se filmen där centrala parter delar med sig av sina perspektiv på hur roller utvecklas i samverkan.
Jag guidar dig gärna.
Vad letar du efter?
Partsguiden AI är tillgänglig
0/180
Lämna inte ut personlig information. Integritetspolicy