onsdag 15 januari 2025
I ett samtal i "Partsrådspodden" belyser Lena Svenaeus, arbetsrättsjurist och filosofie doktor, bakgrunden, utvecklingen och utmaningarna med diskrimineringslagen och arbetsmiljölagen. Med sin omfattande erfarenhet inom både juridik och arbetsmiljöfrågor delar Svenaeus sina insikter om dessa centrala lagstiftningar.
Diskrimineringslagens historia inleds med jämställdhetslagen 1980, som fokuserade på könsdiskriminering och införde krav på arbetsgivare att verka för jämställdhet.
Lena Svenaeus berättar att parterna, som inte hade sett framemot den här lagen, hade förberett sig genom att skriva jämställdshetsavtal, det vill säga, att reglerna om det förebyggande arbetet kunde ersättas med centrala kollektivavtal. Detta resulterade i i begränsad tillsynsmöjlighet för Jämställdhetsombudsmannen (Jämo) vid förekomst av kollektivavtal.
Med tiden har dock lagstiftningen utvidgats, särskilt i samband med Sveriges inträde i EU 1995, vilket förstärkte diskrimineringsskyddet och ledde till skärpta regler, såsom lönekartläggningar och hantering av sexuella trakasserier.
År 2009 samlades olika diskrimineringsgrunder under en gemensam diskrimineringslag, och nya bestämmelser om aktiva åtgärder tillkom 2017.
- De nya bestämmelserna om aktiva åtgärder ska omfatta samtliga diskrimineringsgrunder och det arbetet ska se fortlöpande och följa en metod i fyra steg. Man ska kartlägga risker för diskriminering, analysera eventuellt upptäckta risker, åtgärda dem och så följa upp resultatet.
Och allt detta ska ske i samverkan mellan parterna på arbetsplatsen. Och så ska det finnas policy och rutiner när det gäller trakasserier och sexuella trakasserier. Här är det Arbetsmiljölagen som är förebilden och det rekommenderas i lagförarbetena att parterna ska dra nytta av redan etablerade processer för systematiskt arbetsmiljöarbete. Man har jättemycket att vinna på att använda samma rutiner eftersom det är just i arbetsmiljölagen som är i förebilden för aktiva åtgärder enligt 2017 års bestämmelser, berättar Lena.
Vi måste använda de verktyg vi har för att skapa arbetsplatser där alla känner sig trygga och respekterade
Arbetsrättsjurist och filosofie doktorArbetsmiljölagen och dess koppling till diskriminering
Arbetsmiljölagen från 1977 syftar till att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet, men den täcker också frågor som rör organisatorisk och social arbetsmiljö, inklusive kränkande särbehandling och sexuella trakasserier.
Lena förklarar att arbetsmiljölagen ger arbetsgivare tydliga riktlinjer för förebyggande arbete, till skillnad från diskrimineringslagen, som saknar motsvarande utbildningskrav för arbetsgivare.
Lena identifierar fem viktiga skillnader mellan lagarna:
Lena lyfter behovet av bättre samverkan och utbildning inom diskrimineringsområdet, där arbetsmiljölagen kan fungera som en förebild. Hon betonar också vikten av att stärka DO:s tillsynsarbete och påpekar att kommande EU-direktiv kan leda till förbättringar.
Hon avslutar med att understryka att både arbetsmiljölagen och diskrimineringslagen spelar avgörande roller för att skapa inkluderande och trygga arbetsplatser. Deras gemensamma mål – att skydda individens rättigheter och hälsa – kräver dock fortsatt utveckling och samverkan.
-Vi måste använda de verktyg vi har för att skapa arbetsplatser där alla känner sig trygga och respekterade, avslutar Lena.
Partsrådet tar fram just nu ett nytt stödmaterial som ska ge stöd i det förebyggande arbetet med aktiva åtgärder mot sexuella trakasserier och diskriminering.
Syftet med det digitala stödmaterialet är att stärka kunskapen och visa praktiska sätt att skapa en trygg och inkluderande arbetsmiljö, där vi tillsammans tar aktiva steg mot en arbetsplats fri från trakasserier och diskriminering. Genom ett gemensamt angreppssätt blir materialet ett verktyg för lokala parter, oavsett om du jobbar i samverkansgrupper, arbetsmiljögrupper eller jämställdhetskommittéer.
Det digitala stödmaterialet lanseras i februari.
Relaterade tjänster
Partsrådet har också en digital tjänst, Inkluderande arbetsmiljö, som fokuserar på frågor kring hur en statlig organisation kan skapa likvärdiga förutsättningar för alla medarbetare. Tjänsten är uppdelad i tre delar: kunskapsdel, syn på möjligheter och hinder samt planering, genomförande och utvärdering av åtgärder.