torsdag 15 februari 2024
Om en incident inträffar är det viktigt att ha rutiner på plats och en ansvarsfördelning som är tydlig för alla i verksamheten. Olika typer av situationer behöver bemötas på olika sätt och rutiner skapar bättre förutsättningar för medarbetare att lugna situationen.
Det bästa en verksamhet kan göra är att riskbedöma och tillsammans skapa rutiner och planer som kan vara till hjälp om hot, våld eller trakasserier skulle inträffa. Organisationen kan rustas genom att förbereda medarbetarna för händelser som inte går att förebygga och genom att jobba bort de risker som är möjliga att jobba bort. Ju bättre riskbedömningar och ju fler medarbetare i utsatta roller som fått kunskap och träning, desto mer robust blir organisationen i att möta hotfulla situationer.
Det partsgemensamma samarbetet är viktigt och hjälper till att fånga fler perspektiv, både i det förebyggande, det akuta och i det efterhjälpande arbetet. Om en incident inträffar är det viktigt att ha välkända rutiner på plats och att ansvarsfördelning och kommunikationsvägar är tydliga för alla i verksamheten. Om någon skulle drabbas och personen vet vilken hjälp som finns att få fungerar rutinerna som en trygghetsfaktor i en utsatt situation.
Olika typer av situationer kan behöva bemötas på olika sätt. En nyckelfaktor är att förstå varför personen som upplevs hotfull beter sig som den gör. Agerande och kommunikation behöver anpassas beroende på vilken orsak som ligger bakom hotet, våldet eller trakasserierna.
I många fall går det att lugna en hotfull situation och undvika att den utvecklas till att bli våldsam. När personer reagerar känslomässigt, till exempel på ett beslut som meddelas, kan kommunikation och kroppsspråk bidra till att lugna både personen som utsätter och den som utsätts. När någon däremot agerar beräknande och använder hot som maktmedel blir målet att situationen inte ska eskalera och leda till våld. Det blir viktigt att vara bestämd och sätta gränser, men samtidigt vara försiktig och undvika konfrontation.
I materialet Hot på jobbet finns mer information om att kommunicera i svåra situationer, till exempel generella råd om bemötande av människor som reagerar känslomässigt eller agerar mer kallt och beräknande, instrumentellt. Det finns också tips och råd om trygghetsskapande åtgärder som verksamheten kan fokusera på när situationen inte längre är akut.
Under hösten pågår flera kampanjer på europeisk och nationell nivå, som handlar om att skapa friska arbetsplatser i ett digitalt arbetsliv. På Partsrådets hemsida har vi samlat...
ArbetsmiljöDen 10 oktober varje år infaller Världsdagen för psykisk hälsa, World Mental Health Day. Syftet med dagen, som Världshälsoorganisationen (WHO) står bakom, är att öka medvetenhet...
ArbetsmiljöDet behövs en perspektivförflyttning, menar forskaren Magnus Åkerström, som drog närmare 400 deltagare till höstens första webbinarium. Trots att forskning visar att många orsak...
Arbetsmiljö